Az előző részben már szót ejtettem a fitness terembe való
edzés előnyeiről, és felvezettem a terem kiválasztásának lehetőségét és
célszerűségét. Ebben a bejegyzésemben részletesen kitérek, hogy milyen szempontokat
is lehet figyelembe venni, amikor meg akarod találni magadnak a
legmegfelelőbb termet edzésed helyszínére. Bármely okból is látogass el egy edzőterembe, mindenképpen
jótékony hatással van fizikai teljesítőképességedre, társas kapcsolataidra,
önbizalmadra és a megjelenésedre.
![]() |
source: |
2. Recepciós
dolgozók: A recepciósok töltik be a legfontosabb pozíciót a vállalkozás
életében, minden terem magja. Ők irányítják a terembe betévedő edzeni vágyókat,
az ő kedvességük, hozzáértésük, szakértelmük fogja megalapozni a teremről
kialakított első véleményt, illetve segítik a vendégkör növelését. Ezért a
recepciósoknak nem csak szakmailag kell tökéletesen felkészültnek lenniük, de
tudni kell bánniuk az emberekkel is. Hallottunk már elég sok olyan hírt, hogy
az emberek az ottani dolgozók hozzá nem értése miatt nem látogatták meg az
aktuális termet. Érdemes a dolgozókat folyamatosan motiválni – nem kifejezetten
pénzzel, hanem főleg elismerő szavakkal -, éreztetni felelősségteljes
munkájukat.
3. Jó
légkör, családias hangulat: Fontos, hogy jól érezd magad a teremben, míg edzel.
A közös mozgás, a jó társaság hosszabb távon is motivál téged. Ebben szerepet
játszanak az edzők, az odajáró emberek, a vezetőség személyisége, az ott
dolgozó emberek kedvessége, hozzáállása, magatartása. Ha feszültség uralkodik a
termen, te is frusztrálva érzed magad, nem számít a külcsín, a csili-vili
géppark, nem szívesen térsz oda vissza. Főleg azért is, mert manapság
barátságok, (üzleti) kapcsolatok is kötődhetnek a teremhez. Egy növekvő réteg
emiatt a valahová tartozás érzése miatt is látogatja az edzőtermeket.
![]() |
source: http://www.magma-fitt.hu/ |
4. Légkondicionálás:
Manapság már minden terem alap szolgáltatása a légkondicionálás megteremtése a
vendégek részére ahhoz, hogy maximális teljesítményű edzést produkáljanak. Az
edzőtermek szellőzésének a megoldása legalább olyan fontos feladat, mint a
friss levegő hűsítése. A friss, megfelelő mennyiségű levegő kihat az edzésed
terjedelmére, intenzitására, minőségére. A meleg, állott levegő hátráltató
tényező a vitálkapacitásod maximális kihasználására az edzésed alatt,
visszaveti teljesítményedet, nem tudsz kellő ideig edzeni, és még rosszul is
leszel. Ez a tényező, ami a legfontosabbak közé sorolandó. Erre pénzt kell
áldozni, mert a vendégek megkövetelik a megfelelő hőfokú, tiszta levegőt,
hiszen ez ergonómiai tényezőnek minősül. A megfelelő klímatechnikával a mozgás
öröme miatt lejáró és sportolni vágyó egyének fizikai teljesítménye még jobban
kiteljesedhet. Erre főleg akkor kell még nagyobb hangsúlyt fektetni, ha
ablakmentes teremről van szó.
5. Géppark:
Az edzőteremben a változatos gépek segítségével az edzés is összetettebb,
hatékonyabb lesz. Nagyon fontos, hogy az edzőteremben milyen minőségű, milyen
típusú gépek vannak, hiszen ha csak 1 hónapra is vetted meg a bérletedet, de az
idő alatt azokon a gépeken szeretnél tenni tested alakulásáért. Nem minden a
márka! Nem számít milyen szőnyegen, talajon fekszik a gép, avagy milyen háttér
dominál a gépek mögött. Mindennél fontosabb, hogy ne hulljon szét a gép, ne
kelljen állandóan hibára panaszkodni, állandóan csavarok után kutatni, avagy a
gépek akadozása miatt teljesítményünk redukálódásával szembesülni adott
gyakorlatban. Az is fontos, hogy mekkora géppark áll a vendégek részére, hiszen
egyik ember sem szeret várni arra a gépre, amelyen dolgozni szeretne. A terem
edzhető részének függvényében kell a gépek számát meghatározni és valamilyen
szisztéma szerint elhelyezni. A zsúfoltság érzése sem kelt jó hatást a teremre.
![]() |
source: |
6. Tisztaság:
Az öltözőhelyiségek, a wellness szolgáltatások helyiségei – ha vannak -, a
recepció, a gépek tömkelege, a mosdóhelyiségek - említsük csak meg ezeket -,
nagyon fontos, hogy tiszták, higiénikusak legyenek, amelyet bármely terem
szabályzata megkövetel. Elrettentő lehet egy pókháló, vagy egy piszkos tükör,
amelyben néznéd magadat koncentrálva a gyakorlat kivitelezésekor, avagy egy
használt zsebkendő 2 nap utáni azonos helyen való megtalálása, vagy esetleg egy
zárhibás öltözőszekrény. Ezek nagyon sarkos példák, de tény, hogy ezek is
csorbíthatják a terem hírnevét, kedveltségét, főként megbízhatóságát.
7. Nyitva
tartás: Mily meglepő, de az emberek nagy része a hétköznapokon tudják le az
edzéseiket, a hétvége pedig csak a pihenésről szól. Nekem ez szokatlan volt,
mert én például a szabadnapomon nagyobb lelkesedéssel megyek edzeni, mert
tudom, hogy nem sietek sehova se. Ebből a szempontból jó megoldás, hogy a hét
minden napján nyitva az edzőterem, amelyet már a legtöbb terem alkalmaz is.
Persze ne feledjük azt se, hogy például 5-6 emberért érdemes-e a nagyon korai
nyitás hétvégén (kiadások tekintetében).
8. Árak:
Elemezve a konkurencia árait, illetve a terem által nyújtott minőséget,
szolgáltatásokat, nem szabad egekbe szökkenő árakkal dolgozni. Ha esetleg ez
áll fenn, akkor az áraknak fedniük kell az ezért kapó szolgáltatások
színvonalát. Érdemes kihasználni az akciók ösztönző jellegét is, hogy a
vendégek továbbra is hajlandóak legyenenk az árat kifizetni – pl. korszerű
gépek, képzett oktatók, akciók, termékek -. Alacsony árakkal sem lehet a
vendégeket ott marasztalni, ha a szolgáltatások nem megfelelőek, nem
vendégorientáltak. Üzleti szempontból az alacsony ár pedig nem fog bevételhez
juttatni, ezt mindenki jól tudja. Magas ár és csökkenő minőségű szolgáltatás
pedig átverést fog jelenteni a vendégeknek, így elbizonytalanodnak a terem
látogatása tekintetében. Ennek következtében elkerülhető, hogy a terem csak egy
kis létszámú, magas jövedelemmel rendelkező elit célpontja legyen.
9. Szolgáltatások:
Manapság egyre több szolgáltatást kínálnak a termek a vendégeknek: szauna,
szolárium, masszázs, egyéb csoportos órák, ruhashop, táplálék-kiegészítő
termékek forgalmazása. Mindegyiknél egy a lényeg, hogy ha minőségi
szolgáltatást reklámozunk, akkor az minőségi is legyen. Természetesen a jó
ízlés határát át nem lépve a helyiségek dekorációit úgy kell kialakítani, hogy
felhívják a vendégek figyelmét a szolgáltatásokra, másrészt az árképzésben is
maradjunk a földön.
![]() |
source: |
10. Megközelíthetőség,
parkolás: Legtöbb embernek számít, hogy gyorsan, egyszerűen tudja megközelíteni
a termet, azonban ez egy nagyon apró tényezőnek számít a döntés meghozatalakor.
Természetesen örvendünk, ha ingyenes parkoló vár minket, illetve bőven találunk
szabad helyet a parkolóhelyek sokaságában.
11. Marketing:
Egy terem megnyitásához, annak profiteléréséhez nem elegendő egy frappáns vagy
egy már elismert név, ahhoz mérten kell a termet vezetni, illetve folyamatosan
reklámozni, marketing tevékenységgel fellendíteni. Ide sorolhatjuk a terem
szolgáltatásainak, gépparkjának, dolgozóinak pozitív hírvitelét, reklámozását.
Ne feledjük a vendégek ösztönzését sem – ne csak anyagi oldalról álljunk
hozzájuk -. Különféle ajándékok, akciók, rendezvények szervezésével
megtarthatóak a vendégek, a vendégek motiváltsága. Ha ez nincs, akkor hónapról
hónapra a lemorzsolódás jelei fognak látszódni 1-2 új vendég terembe járása
mellett.
12. Edzői
brigád színvonala: Manapság szinte mindegyik jól felszerelt edzőteremben,
fitneszteremben található személyi edző is. Igen népszerű lett az utóbbi időben
ez a hivatás, magyarán mindenki annak hiszi magát kb. 1 éves súlyfogása után,
ráadásul tömérdek akciós edzői tanfolyam megjelenése is ezt preferálja. Egy jó
edző mögött komoly szakmai tudás, elhivatottság áll. Egy jó edzőt az
különböztetni meg a ’hobbi’ edzőtől, hogy ő nem foglalkozásnak, pénzkeresési
lehetőségnek tekinti csupán ezt, hanem ez az élete. Tapasztalatból mondom, hogy
aki nem teszi bele szívét, lelkét, az nem válik sikeres és hiteles személyi
edzővé, még a kezdeti profitáló tevékenységet tekintve sem.
![]() |
source: http://barcelona-home.com/ |
A személyi edző feladata az egyéni edzésterv összeállítása
mellett, hogy motiváljon minket a rendszeres mozgásra. Kiválasztásánál ezért
szerepet játszanak a szakmai, de az emberi szempontok is. Alapvető, hogy a
tréner megfelelő edzői végzettséggel és tapasztalattal rendelkezzen, jó példát
mutasson, de – mivel várhatóan sok időt töltünk majd együtt – az is fontos,
hogy edzés közben jól érezzük magunkat vele. Légy őszinte az edződdel, ő is az
lesz, és akkor együtt sikereket fogtok elérni.
A megfelelő edző választásakor első szempont lesz neked,
hogy ő sportos testalkattal, igényes, ápolt és rendezett külsővel rendelkezzen,
hogy meggyőző tudjon lenni számodra.
Sajnos nagyon sokszor látom, hogy a személyi edző csak
szóban közli a gyakorlat helyes kivitelezését, a gyakorlat lényegét, amely
cseppet sem bizalomkeltő. Egy jó személyi edző minden esetben bemutatja a
gyakorlat helyes kivitelezését, miközben elmagyarázza, hogy az mi mindenre jó,
és mire kell kifejezetten figyelni, amikor csinálod.
Végezetül a jó edző a munkája iránt rendkívül alázatos és
elhivatott, sugárzik belőle, hogy imádja csinálni, és örömét leli abban, ha
másoknak segíthet. Ha az edző arra figyel, hogy ki nézi őket, telefonálgat,
unottan áll edzettje mellett, esetleg ott is hagyja őt egy időre, akkor rossz
személyt választottál.
Ha személyi edző keresésben vagy, fontos, hogy szélesebb
körben érdeklődj, kérdezz körbe. Ha van konkrét személy, akkor kérj tőle egy
időpontot, beszélgess vele, mondd el neki a célod, kérd ki véleményét. Sokat
tud segíteni, ha kipróbálsz nála egy alkalmat, edzés során rengeteg információt
tudsz kapni az edzőről, valamint a módszeréről, és ha tetszik, akkor együttes
erővel kezdhettek neki az esetleges életmódváltásnak és az alakformálásnak.
Nagyon fontos jól megválasztani az edződet, hiszen úgymond a
te tested van az ő kezében.
Remélem segítséget jelentett számotokra az írásom, és
könnyen tudtok majd választani! Sok sikert kívánok hozzá! Legyetek kitartóak,
kísérletezzetek, és ha megtaláltátok az ideális termet, akkor irány edzeni! Hamarosan jelentkezünk egy másik edzőteremből és részletesen
elkezdjük felfedni az edzés lényeges mögöttes tartalmát, hogy valóságos képet
kapjatok ezekről is.
Anikó
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése